Sunday, May 20, 2007

Ad'Or seminariile si workshop-urile


Gata, am dat si ultimul examen din facultate (wow, cum suna) si am revenit pe baricade. V-am lasat cateva zile in compania unor fotografii care spun destul de mult despre calitatea evenimentului in discutie. Din punctul de vedere al unui junior (adica moi :D), pot spune ca am avut ocazia de a intalni persoane si de a afla lucruri la care nici nu m-as fi gandit acum cateva saptamani. Am amanat un examen pentru a ajunge la seminariile Ad'Or chiar din prima zi. Avand intelegerea domnului profesor Bejan (caruia ii multumesc), nu regret deloc drumurile dese cu trenul la Bucuresti din ultima perioada.

Un oras detestat de multi pentru prea multa aglomeratie si agitatie, totusi, trebuie sa recunoastem ca Bucurestiul ofera multiple ocazii pasionatilor de publicitate de a participa la astfel de intalniri. Si, ca exemplu, sa luam dorinta mea de a ajunge si discuta cu creativii, de a face fotografii pentru a pastra amintiri "si peste 5 ani", cum imi spunea Liviu David, Director de Creatie la Next Advertising.

Poate participantilor din Bucuresti (cu care am mai discutat) li s-a parut exagerat entuziasmul pentru sansa de a sta de vorba cu Mihai Coliban sau Bogdan Naumovici. Pe de o parte ii inteleg, universitatile din capitala organizeaza destul de des astfel de workshop-uri si ii intalnesc pe publicitari aproape mereu. Totusi, din admiratie pentru munca unor oameni din domeniu, cred ca imi voi pastra viu entuziasmul pentru mult timp. Avem multe de invatat de la ei.

La primul seminar, tema propusa de Mihai Coliban a fost despre meseria de copywriter. Ce este copywriterul? Directorul de Creatie de la ACMEIndustries spunea ca toata lumea o defineste prin "creatia de texte publicitare." Oare nu este el mai mult decat atat?

Invitatii nu au formulat o definitie standard, insa ne-au prezentat chestiunile de care ar trebui sa tinem cont daca aspiram la acest job: gandirea strategica is a must, de fapt, este singura care te tine legat de realitate...cum afirmau si invitatii, nu putem desena un caine cu 5 picioare doar pentru ca asa vrem noi, fara sa ne intereseze alte date ale problemei.

M-am amuzat cu acest exemplu, din cauza logo-ului echipei noastre. :)) Insa, stati linistiti, exista o explicatie pertinenta pentru alegerea noastra. A fost detaliata chiar intr-un articol anterior. Un alt lucru de luat in seama este sa transmitem naturalete, mesaje in care lumea sa se regaseasca si la care sa se poata raporta usor...nu mai vindem vise. Cel putin, nu sub forma sloganelor "Savoarea cea mai cea" etc.

Trei hinturi sa avem in vedere, nu ca v-ar mira poate sa le auziti, dar, se pare, ca atunci cand trebuie puse in practica, nu reusim sa le respectam. Nu a zis nimeni ca e usor sa faci lucruri simple. So, "Tell me something I don't know", "Make me cry" si "Make me laugh" sunt unele din reperele ce pot aduce succesul unei reclame, dupa sfaturile lui Liviu David.

Daca reusim sa rezumam intr-o propozitie ideea, daca gasim mai mult de o executie pentru acea idee, daca fugim de tipare si spunem "Universitatea vine la mine", in loc de "Eu merg la universitate" (asa, ca idee nebuna), vom atrage priviri asupra campaniei. Acelasi punct de vedere l-a sustinut si Jurg Aemmer, Director de Creatie la Euro RSCG Zurich, care a incheiat seria seminariilor Ad'Or.

Ce critici as putea eu sa aduc acestui punct de vedere, cand participarea la Olimpiade si la concursul de copywriting Ad'Or mi-a confirmat de fiecare data acest lucru. Le dam dreptate numai gandindu-ne ce fel de ad-uri ne atrag atentia si ce anume retinem: plictiselile sau lucrurile haioase? Raspunsul a devenit deja unul de bun simt in lumea publicitarilor. Un ad te atrage cand poti spune "I love that Ad", nu "that's clever". Foarte interesant.

Din discutiile despre fotografie si fotografi (recunosc ca nu sunt atat de pasionata, dar stiu ca draga mea colega de echipa, Ana, ar fi vrut sa fie acolo), am retinut ca nu putem compara executiile internationale cu cele romanesti dintr-un motiv foarte important in publicitate: bugetul. Si nu e un lucru spus asa ca sa acoperim problema. Credeti-ma, am fost prezenta si la seminarul lui Poul Husum de la Phase One. Softurile pentru aparate foto profesionale can make a big difference. Din fericire, se folosesc si la noi. Cred ca suntem pe drumul cel bun.

Oricum, e uimitor cum o calitate inferioara a executiei poate eclipsa o idee geniala. Nu e corect, dar atunci cand vorbesti de pro, muncesti ca un pro, din toate punctele de vedere. Mai ales cand te stimuleaza concurenta, si vrei sa fii cel mai bun de pe continent, cum spunea presedintele juriului Ad'Or. Razvan Capanescu a recunoscut ca la festivalurile de advertising, romanilor li se aprecia si puncta capacitatea creativa extraordinara, insa li se spunea ca se cunoaste ca lucreaza cu bani putini la executii.

La seminarul sustinut de John Pallant, presedintele juriului Ad'Or si Director de Creatie la Saatchi&Saatchi Londra, am fost sfatuiti sa parasim "the comfort zone" pentru "the edge zone". Este un lucru pe care l-am mai auzit de la profesorul nostru de la publicitate de anul trecut, Alex Condurache. Ni se spunea sa dam deoparte toate cliseele ce ne impanzesc mintea pentru a gandi in extreme. Stia el ce spunea.

Nimic nu este imposibil (precum titlul seminarului) daca vom cauta neincetat oportunitati, daca "we get a life":)), adica sa cautam sa ne indepartam de birou si sa traim cu adevarat viata de creativ, pentru a vedea adevaratele lucruri ce ne pot inspira. Ma intreb cat de mult ne putem indeparta de birou in Romania, incat sa ne luam si salariul, in final. Zic si eu asa.

Am avut ocazia sa particip si la prezentarea Directorului de Relatii Internationale de la cel mai renumit festival de publicitate din Europa Centrala si de Est, Golden Drum. Moderat de Lucian Georgescu, director Graffiti BBDO, seminarul ne-a innoit cu alte informatii interesante, initiative ale agentiilor de advertising romanesti de a organiza concursuri pentru ca, in final, castigatorul sa primeasca o invitatie la festival.

Rolul lui Ales Pavlin pentru publicitatea din zona aceasta a Europei este unul extrem de important, de lobby. Pentru o regiune nu prea recunoscuta la Cannes, cred ca un ambasador al advertising-ului, daca il pot numi asa, in restul lumii e foarte binevenit.

Eugenio Recuenco, un tanar si recunoscut fotograf din Spania, ne-a prezentat calendarul la care a lucrat pentru Lavazza. Mi-ar fi placut sa interactioneze mai mult cu auditoriul, sincer auzeam doar o voce din coltul stang al incaperii, pentru ca nu reuseam sa il vad. Apreciez, insa, ca atat de tanar, a reusit sa isi dezvolte o cariera frumoasa si sa se prezinte ca un profesionist.

Au venit fotografi respectati din Romania, care poate i-ar putea da sfaturi valoroase la randul lor, dar au vrut sa discute cu un om care a terminat Artele (pictura, mai precis) si pentru care, performanta tehnologica nu devine o problema din punct de vedere financiar. Prin ad-urile sale se putea observa ca are o cultura deosebita si o maniera personalizata de lucru.

Ultimul seminar a adus in discutie din nou creativitatea in publicitate, prin prezenta lui Jurg Aemmer, creativ elvetian. Ne-a aratat niste ad-uri pe care el le considera foarte bine realizate din toate punctele de vedere, pentru a sublinia ca in ele nu ar trebui sa plasam produsul pe care il promovam sau publicul-tinta caruia ne adresam.

Fiind membru al juriului Ad'Or, am luat ceea ce a spus in cadrul seminarului ca pe niste repere de evaluare si pentru concursul de copywriting pentru care m-am inscris si eu cu o serie de trei printuri. Atunci, eram multumita de ideea mea, tinand cont de ce a afirmat invitatul.

Concurand, insa, cu alte 104 lucrari, poate mai creative si cu idei mai proaspete, poate si resurse profesionale pentru realizarea printurilor (desi, stiu ca acesta nu a fost un criteriu de evaluare la juniori, si mi s-ar parea corect), mi-am dat seama ca "the jury may not recognize your great idea" (cum spunea John Pallant). De fapt, nu mi-am dat seama pana nu am aflat rezultatul.:D Recunosc ca am avut un dram de speranta pentru nominalizare, dar nu a fost sa fie.

Nu ma descurajeaza rezultatul, pentru ca stiu ca nu e o conditie suficienta si nici macar necesara, uneori, pentru a lucra in domeniu. Felicitari celor finalisti pentru nominalizare si echipei castigatoare. Am vazut printul pe site, era intr-un format prea mic ca sa citesc mesajul lingvistic, dar parea interesant asa...Trebuie sa fi facut ceva foarte different cei doi baieti ca sa reuseasca sa impresioneze juriul international. Bv lor!

In final, pot spune ca Festivalul Ad'Or a venit ca o completare la activitatile atat de antrenante de sfarsit de an universitar, alaturi de Olimpiadele Comunicarii. Am trait multe lucruri importante si interesante in ultimele luni, sper un singur lucru: THE BEST IS STILL TO COME!

No comments: