Wednesday, May 9, 2007

Conferintele Olimpiadelor Comunicarii - when some good things come to an end


Mi se pare cam trist titlul articolului...mda...stiu, stiu ce va spune Marius Balaci, mai sunt competitia finala, concursul de bloguri, petrecerea, asa cum mi-a zis si ieri. Sincer, chiar imi pare rau ca s-au incheiat ieri conferintele Olimpiadelor Comunicarii, a fost o ocazie asa cum putine intalnesti de a discuta framantarile studentesti cu publicitarii si specialistii in relatii publice. Caci, recunosc am fost doar la trei conferinte. Toate temele conferintelor mi s-au parut interesante, insa si selectia unora dintre ele dovedeste ca esti interesat sa afli cat mai multe despre un anumit domeniu. ;) Nu e rau, chiar ar fi recomandat sa ne gandim serios la acest lucru, mai ales, cei care mai avem atat de putin pana la absolvirea facultatii.

Sa incepem cu inceputul. Recunosc ca am fost la conferinte si pe post de jurnalist, caci trebuia sa aduca cineva fotografii, informatii noi si utile colegilor de echipa si vizitatorilor acestui blog. Asa ca, am fost o adevarata concurenta pentru fotograful angajat de organizatorii evenimentului. Nu stiu de ce, dar am sentimentul ca am reusit sa fac mai multe fotografii decat el. :))) De calitatea lor nu zic nimic, cine stie, poate ii conving pe organizatori sa ne doneze niste poze cu mai multa lumina...nu e problema, lumina difuza, dar mintile si urechile wide open, believe me.

Ajunsa in prima zi de conferinta (7 mai) la Camera Deputatilor, confuza si panicata de intarziere, merg spre masa pentru inregistrarea invitatilor. Si, foarte serioasa, le spun fetelor de la organizare ca vreau sa ma inregistrez...ooops. Masa pentru inscrierile participantilor era in partea opusa. Sorry, girls. :D Nu va faceti griji, de obicei, imi revin repede. Prima conferinta ne-a oferit un raspuns clar. Ideea campaniei este dictata de consumator. Intotdeauna! Astfel, plannerul si creativul faciliteaza transmiterea mesajului catre publicul-tinta. So, Razan Matasel conchide: "Creativul este un researcher". Astfel, ma gandesc ca s-a referit, mai mult la curiozitatea si cautarea neincetata de raspunsuri, ca si calitati ale unui om de creatie.

Nu neg importanta cercetarii, insa cat de mult iti poate folosi creativitatea, chiar si in chestiuni care iti apar ca fiind destul de fixe, inflexibile. Daca ne-am elibera mintea de clisee si de preocuparea asidua de a vedea ce fac altii, poate ar iesi asocieri mult mai interesante. Poti folosi creativitatea si in aplicarea unor metode de cercetare, atunci cand doresti sa captezi atentia si sa inspiri incredere si simpatie potentialului consumator, in strategia de comunicare si instrumentele alese pentru a transmite un mesaj. Asta daca este sa ne aducem aminte de ceea ce spunea Jack Trout: "Differentiate or Die!" Da, e o pledoarie pentru creativitate, dar nu impotriva cercetarii, ci pentru a valorifica creativitatea pe cat este posibil, in orice situatie.

Si fiindca tot mi-a venit in minte conceptul de "pozitionare", a urmat ce-a de-a doua conferinta, "Primele 300 de zile - de la junior la strateg in relatiile publice". Recunosc, am ramas profund impresionata de conferinta specialistilor in PR. Mai precis, de Gabi Lungu, Adela Jansen, Ioana Manoiu si Teodor Frolu. Acesti oameni ne-au ajutat sa realizam unde ne aflam fiecare, care sunt asteptarile lor si ce avem noi de oferit, in eventualitatea unei angajari. Touche! N-as fi putut cere mai mult. ;)

Au dorit sa sublinieze, in primul rand, importanta longevitatii procesului de acumulare a experientei intr-o agentie, migrarea pentru 50 de euro in plus neducand decat la o situatie de adaptare continua, si nu de invatare. Sa fim pregatiti sa invatam, sa muncim pentru o suta de euro ca si pentru o mie, sa stim ca putem fi foarte buni pe un post, dar sa nu fim cei mai buni pentru urmatoarea treapta in ierarhie. Desigur, se poate sa meritam o promovare, sa fim pregatiti pentru ea, dar asta, mai ales, atunci cand devenim un generator de idei, cand se observa dinamismul si entuziasmul. Nu doar simpla respectare a fisei postului. Sa fim mai curiosi cu ce se intampla in jurul nostru si cu ce am putea imbunatati situatia.

Gabi ne-a oferit, apoi, cateva sfaturi in legatura cu obtinerea unui job. Fiindca tot vorbeam de pozitionare, contextualizez acum in legatura cu viata profesionala. Sa incercam sa ne aratam interesul de a lucra intr-o companie, evitand cliseul scrisorii de intentie "Stimate Domn/Doamna". Chiar iti doresti sa lucrezi la THE PRACTICE, Leo Burnett sau McCann? Daca da, argumenteaza atunci. Dar sa fie catchy, personalizat. Cam asta e sistemul pe care ar trebui sa ne axam in redactarea faimoasei scrisori. Nu mailul tipizat pentru un grup mare, mare de firme.

Aaa, inca un lucru punctat de Teodor Frolu. Sa fim sinceri in sustinerea interviului. Mai bine spunem ca nu stim exact pe ce post am dori sa ne orientam, decat sa ne fixam pe un job cu care nu prea avem legatura si pentru care nu putem dovedi pricepere, oricat de sexy si trendy (citand-o pe Dana Negoescu de la Cosmote) este sa lucrezi astazi in PR si publicitate. Acei oameni au spus ca ar primi tineri cu experienta de viata, in primul rand, nu cauta mereu, sa zic, copywriterul cu CV impresionant. Fie ca ai un capital social, fie ca nu il ai, d-nul Frolu a subliniat ca important este cum iti faci acea agenda, cum ti-o stabilesti o data ce intri intr-o agentie de PR, nu cat de lunga este lista cand vii sa te angajezi. Am rasuflat usor o data cu aceasta conferinta...:)

Pe 8 mai am mers la ultima conferinta din acea zi, cu mari asteptari si cu afinitate pentru acei invitati si pentru tema propusa. Tema s-a numit "De ce instrumente ai nevoie pentru a supravietui in lumea creativilor?" Per total, conferinta a fost ok. Daca este sa specific vreo preferinta (and it isn't just me, sa fi auzit si aplauzele din sala, care parca nu s-ar fi sfarsit prea curand), pot spune ca mi-a placut foarte mult prezentarea lui Andrei Cohn.

Pesimista pentru tinerii ce si-ar dori o cariera publicitara, ar zice unii la prima vedere. Dar, daca stii sa "extragi principiile", asa cum zicea Andrei, acele idei de care ai nevoie pentru a nu fi nici A, nici B (personajele din prezentare), ci a fi constient de ceea ce presupune o cariera in creatie. Nici IPodul, nici noua freza cu breton drept nu te va face mai calificat pentru un astfel de job. Am remarcat finetea in abordarea problemei, nedorind sa lezeze pe nimeni, ci doar sa ne faca sa constientizam anumite lucruri. De fapt, asta si-au propus toti invitatii, insa, Andrei Cohn a reusit pe deplin acest lucru. Cel putin, din punctul meu de vedere. Ca sa nu mai mentionam incidentul cu paharul, merita inca un sfert de ora de aplauze, pentru naturalete si charisma in acea conferinta. Felicitari once again!

As avea o observatie pentru moderatorul ultimei conferinte si, sfaturi, in general, pentru cei care doresc sa adreseze intrebari invitatilor unui astfel de eveniment. Pentru Adrian Botan, as indrazni sa ofer o recomandare, ca la urmatoarea conferinta moderata de el, sa faca o panoramare completa stanga-dreapta atunci cand hotaraste cine adreseaza intrebari. Recunosc ca am stat cu mana ridicata ceva timp, am insistat, dar d-nul Botan privea mereu straight ahead. E bine sa fii optimist...mda.

Pentru colegi, ganditi-va de doua ori (cum ziceau cei de la Leo Burnett), inainte sa formulati o intrebare. Ce va intereseaza pe voi cu adevarat sa stiti de la invitati? Abia apoi formulati intrebarea. Este chiar o ocazie rara. Sa nu o irosim cu intrebari doar de dragul de a le pune. Chiar cred ca multi si-ar fi dorit sa fi avut loc o discutie despre sansele concrete ale angajarii in aceasta industrie, asteptari de la ei, noi ne dadeam seama unde ne aflam exact, la ce ar trebui sa mai lucram, as fi vrut sa se provoace o discutie precum cea de la conferinta de PR. De la Andrei Cohn, am extras ideile, a avut o prezentare meaningful.

Dar, in rest, la capitolul dialog cu invitatii se putea mai bine. Cum sa ai timp de astfel de intrebari, cand cineva era curios de culoarea verde a Cosmote (nu zic ca nu ar putea constitui un interes la un moment dat pt cineva, dar nu o prioritate, cu siguranta, pentru majoritatea), altcineva intreba daca invitatii ar accepta sa faca reclame proaste (?!?), aceiasi oameni au pus intrebari de mai multe ori (cate cinci o data daca se poate). Din acest punct de vedere, felicitari lui Teodor Frolu si Razvan Matasel pentru felul in care au moderat conferintele. Stiu ca era stabilit alt moderator pentru ultima conferinta, si poate Adrian Botan a fost luat prin surprindere, dar... Poate la anul va fi mai bine.

Nu vreau sa se inteleaga ca ar trebui limitata libertatea de exprimare, Doamne fereste, insa, poate ca ar trebui gandite bine intrebarile inainte de a le adresa. Caci, ele sunt formulate pentru a obtine un raspuns, pentru ca ne intereseaza o anumita problema, pentru ca raspunsurile sa ne foloseasca la ceva.

Chiar daca Michael Newman spunea in Salturi Creative ca pentru a primi raspunsuri originale, trebuie sa pui intrebari originale, invitatii au stiut sa raspunda original si la intrebari mai...deosebite. ;) Una peste alta, mi-au placut conferintele de anul acesta, am aflat multe lucruri utile, la anul sper sa se lase si cu training, briefing si finala pentru Funky Ties.

1 comment:

Anonymous said...

Frumos! Iata si cate ceva din munca art-ului nostru --> http://popaiz.wordpress.com/galerie/